Saturday, July 10, 2010

Perjanjian Syaitan Erica

ini 1 kisah pengajaran bagi kito smuo..kisah yg akau rasa cukup unik..dan terbukti

Iblis memang sntiasa mencari peluang menyesatkan anak Adam..kisah perjanjian

diantara manusia dan syaitan terkutuk ni terjadi oleh sorang gadis tahfiz al

quran..budak ni biar aku namakan shaz..ibu bapa shaz dtg kerumah aku berkenaan

masalah si Shaz ni yg suka bcakap-cakap dgn makhlus halus menjelang maghrib..

shaz baru berumur 12 thn,adik perempuanya berumur lebih kurang 10 thn,kdua-dua budak

ni ayah dia hantar ke madrasah bagi program tahfiz..ayahnya seorang yang sangat

menjaga amal...seorang karkun (tabligh),sentiasa menjaga sunnah,berpakaian

sunah..dan ibunya dtg ke rumah ke berjilbab...kali pertama ayahnya datang kerumah

aku,hanya menyatakan masalah saka HARIMAU yang mereka hadapi..aku pun tanya pada

ayah,mcm mana dio boleh tahu dio ado saka harimau..rupa-rupanya along dan angah (dr

7 org adik beradik)ni adakalnya mendengus seperti harimau ( ni waris jari hantu la

ni)..aku pun tgk kedua-duanya dalam2,perhatikan mereka berdua apa yang ada didalam

tubuh mereka..ye..memg bonar,stiap sorang ada sekor harimau yg menjaga..aku pun

melihat ayahnya...ibunya..hmmmm..cuma 2 0rg anaknya saja yang didampingi Saka jenis

HARIMAU ni..best bisik hati aku...dpt Harimau lagi...aku pun mula intebiu si

ayah..senang crito den bg namo dia Jamal je la...aku pun tanya Jamal..anak-anak yg

lain tak bawak ke,senang nak tgk,SAKA ni pilih semua or budak 2 org ni je..dia ckp

tak bawak,tapi budak 2 org ni la yang selalu mendengus-dengus mcm Harimau..ooo...aku

pun mintak nama semua anak-anak Jamal ni..senang nak tgk..kalau semua ada Harimau

sorang sekor boleh aku kecek sekor..hehhee..setelah ayahnya bagi semua nama

anak-anak dia aku pun tengok la sorang2,pehhh...setiap sorang anak dia smua dapat

sorang sekor...betul2 rapat SAKA ni ngn keluarga diorang...


Jamal pun mula cerita kat aku,dah jenuh dia pergi sana sini nak buang saka ni..tapi

selang 2-3 hari anak dia jadi balik...sampai terpaksa amik cuti dari sekolah ..balik

kampung untuk berubat..aku pun cakap la kat Jamal..mcm mana tak datang yang

baru..harimau ni ada banyak..bukan dtg sendiri..yang hantar tuannyaaa..bukan harimau

tu datang sendiri..so bila kita buang sekor,tuan dia hantar lagi sekor..bukan niat

jahat pun...tujuan menjaga anak cucu dia..tapi mungkin cara dia menjaga

salah..terang aku panjang lebar kat Jamal...aku cakap takpalah..aku tolong..tapi

yang Harimau dlm badan tu biar la..buang pun tak guna..kang kalu buang datang yang

baru..bak kata game street fighter..Here comes a new challenger...hehehe...so aku

pun suruh kedua-dua anak dia berdepan ngn aku..bukan apa..aku nak follow cahaya

merah dari badan anak dia menuju ke Tuan Besar Harimau ni...dah nampak..aku terus

panggil tuan harimau tu...pantas dia datang..nak menunjukkan yang dia pantang di

cabar..,...bila dah sampai..asalamualaikum...dia menjawab..islam la ni gumam

aku...aku pun tanya..siapa nama Tok? dgn suara bergetar-getar dan mendengus-dengus

umpama harimau dia pun menjawab..panggil saja aku Tok Merah..ye la..aku tgk muka dia

pun dah merah mcm harimau...Tok merah ni tuan kepada smua Harimau ni ye..Benar

bilangnya..aku pun cakap lagi kat tok merah..keluarga ni dah tak mahu Tok jaga dia

lagi..Tok Merah tunduk sedih..apa salah aku..aku hanya menjaga anak cucu aku..betul

Tok jaga..tapi Tok letak Harimau Tok dlm badan setiap sorang buat apa..cakap

aku..ini caranya aku menjaga cucuku tegasnya..Iya..tapi cara begini kan salah...mana

boleh kita letakkan binatang dalam tubuh manusia..manusia tu kan mulia disisi

Allah..tak perlu Harimau untuk menjaga nasihat aku pada Tok Merah...Tok Merah

mengganguk..aku teruskan dialog aku ngn Tok Merah..akhirnya Tok Merah berjanji dan

bersetuju untuk ambil balik semua Harimau-harimau dia..tetapi untuk anak-anak yang

lain dia minta hari lain untuk ambil kembali..so hari ni dia just amik yang dlam

badan si Shaz dan adiknya....setelah berberapa minit proses mengeluarkan Harimau pun

selesai...

setelah beberapa hari kemudian,Jamal dtg lagi kerumah aku,tapi kali ni dgn smua ahli

keluarganya..termasuk kakak-kakak iparnya..aduhhh.lotih la aku mlm ni..dia punya

keluarga saja dah berapa orang..tak termasuk pesakit-pesakit lain lagi...kakak

iparnya dah menderita sakit selama 10 tahun..merata pergi berubat kesana sini.tapi

masih lagi hadapi penyakit yang sama..takpelah,bisik hati aku,dah settle semua

saka-saka ni kang,baru la aku tgk sihir jenis apa yang kena kat kakak ipar Si Jamal..

so aku panggil lagi sekali Tok Merah,kali ni nampak Tok Merah betul-betul berat

untuk tinggal anak cucu dia dari jagaan dia..sodih bonar aku tgk dio kali ni,puas

dia nak lari dari panggilan aku,tapi apa kan daya..selagi dia tak dtg selagi tu la

aku pnggil..hehhe..mesti dia tension sobbab nak tido pun tak sonang,asik kona kacau

kat aku je

6 comments:

Anonymous said...

salam, tok merah tu sbnrnye sapa?
atuk bebudak tu ke?
idup lagi ke atuk dia tu? atau bro berurusan dgn roh atuk dia?

Tok Said said...

tok merah tu roh keturunan dia,jaga anak cucu

Anonymous said...

kenapa tok merah tu tak pergi ke alam barzakh?
sepatutnya bila meninggal di sana lah tempat kita...
dan terputuslah segala perhubungan kita di dunia...

Tok Said said...

Di mana letaknya alam Barzakh? suatu kisah sheikh abd Qadir jelani telah kematian anaknya,tapi beliau lansung tidak sedih,malah terus jalani hidup seperti biasa mengajar orang ramai,maka isterinya hairan dan bertanya,ya suamiku tidakkah ko sedih kematian anakmu seperti mana aku kesedihan sepanjang masa..wahai isteri ku,aku ni lebih penyanyag dari mmu kerana aku mengikuti sifat datuku Rasullalah..anakku sentiasa bersama ku,malah ketika ini pun dia sedang berlari-lari didepanku,dia bukanlah mati,cuma dia bertukar alam,aku nampak apa yang kamu tidak nampak ( lebih kurang begini kisahnya )

Tok Said said...

Di mana letaknya alam Barzakh? suatu kisah sheikh abd Qadir jelani telah kematian anaknya,tapi beliau lansung tidak sedih,malah terus jalani hidup seperti biasa mengajar orang ramai,maka isterinya hairan dan bertanya,ya suamiku tidakkah ko sedih kematian anakmu seperti mana aku kesedihan sepanjang masa..wahai isteri ku,aku ni lebih penyanyag dari mmu kerana aku mengikuti sifat datuku Rasullalah..anakku sentiasa bersama ku,malah ketika ini pun dia sedang berlari-lari didepanku,dia bukanlah mati,cuma dia bertukar alam,aku nampak apa yang kamu tidak nampak ( lebih kurang begini kisahnya )

Anonymous said...

Salam, kisah sebegini tak boleh dijadikan sandaran dalil kerana ia bukan Hadith/Quran/ijma' sahabat/qias....ia hanyalah cerita yg entah betul entah tidak. Sedang hadith pun boleh dipalsukan (hadith maudhu') inikah pula cerita sebegini.....

Bagaimana pula dgn kisah Rasulullah saw yg kematian anak lelaki baginda dan baginda menangis. Bila ditanya Rasulullah saw menjawab perasaan itu adalah nikmat yg Allas swt kurniakan kpd kita. Maknanya rasa sedih, gembira, takut itu adalah salah satu nikmat Allah swt. Tidak pula di sebut yg anak nabi yg meninggal tu sentiasa di samping baginda...begitu juga tentang kematian Khadijah....hingga tahun kematian itu dipanggil tahun kesedihan....

Dan sama juga dgn kematian sahabat di medan jihad.....

Jangan kita ditipu oleh iblis hingga tergelincir iman/kepercayaan kita. Takut nanti kita akan meletakkan keyakinan kita tentang hari selepas mati kita sama spt kepercayaan org cina shj....

Related Posts with Thumbnails