Wednesday, June 30, 2010

Pertemuan 4 Panglima

Di jadikan cerita,sebelum aku pegi kerja tadi,bini aku mengadu,bila dia pegi tmpat

keja dia,ada org ckp perangai dia berubah jadi mcm budak2..dia suh aku tgk kan,aku

pun tarik la minah bunian yang duk keluar masuk dlm badan bini aku..menangis dia

teresak2 kena sentap ngn aku...ooo budak2 lagi,suka bekawan2 ngn manusia..aku smpai

skrang duk conpius,manusia jenis mcm mana yg bunian suka,sbb bini aku ni asik je

bunian dtg nak bkawan..pu3 itu la,pu3 ini la,yg aku ingat pu3 shim dtg terjenguk-

jenguk offer aku harta dia kalu aku stuju bagi anak aku yg akan datang pada dia...so

bebalik pada cerita tadi,disebbabkan yg aku tarik tadi budak-budak remaja bunian,aku

pun panggil la ayah dia dtg mengadap..owh lupa aku nak bagitau,sebelum aku tarik

budak tadi,aku tgh bersembang-sembang ngn Tok Panglima Hitam pasal pedang RATU BISA

yg aku baru dpt(hadiah dr ratu bisa)...bsambung balik pasal ayah budak bunian tadi

pun dtg,dtg2 je terus dia mengamuk ngn Tok Itam,dia kata Tok Itam buat crita

mengarut,mana ada anak dia masuk dlm badan bini aku..aku pun terangkan la pada dia

yg aku yg tarik anak dia,Tok Itam tak salah,tapi dia ttp gak degil marah2 Tok

Itam,haiii pelik aku ngn ayah bunian ni,slalunya kalau jin2 or bunian level2 rendah

ni kalau nampak Tok Itam kecut perut,tapi dia siap maki hamun lagi,dlm hati aku

bebisik ini mesti baik punya handalan bunian..tiba2 dia sentap anak dia,n dia pun

beredar dgn sepantas kilat ..tok itam pun cakapla ngn aku masa si ayah bunian ni

lari,itu bunian asli,duduk kat pendalaman,jarang keluar,gagah perkasa,bagus buat

kawan,setia orangnya,bila Tok Itam ckp kat aku mcm tu,aku pun sepantas kilat tarik

dia balik..aku ckp,selagi tak selesai jgn beredar....dia mengamuk2 marah Tok

Itam,aku ckp aku yg tarik bukan Tok Itam,dia tetap mencabar-cabar Tok

Itam..ehehhe,sian Tok Itam aku ni,tak pasal2 dia kena..akupun malas dah,sebab dia

asik je ckp anak dia tak salah,aku pun tunjuk kat dia laluan anak dia slalu guna

masuk kat dlm bini aku,dia terus marah anak dia,aku tarik anak dia dek sebelah

aku,aku ckp ko jgn la pukul dia,aku panggil bukan nak suh pukul,dia kecik lagi mana

tau benda yg salah betul...anak dia pun bagi tau nama dia kat bini aku,nama dia

SIBIL,sambil teresak-esak nangis sebab kena pukul kat bapak dia...aku pun tanya ayah

si SIBIL ni,sapa nama ko,dia xnak jawab,xnak bagi tau nama,serba salah lagaknya,aku

pun hairan,aku ckp lagi,takkan asik nak panggil ko Tok Parut je,(muka dia beparut-

parut)dia tetap xnak bagi,akupun hairan...kenapa ko tak nak bagi tau nama tanya

aku,dia ckp dia tau apa aku boleh buat ngn nama dia..aku ckpla,aku bukan org

jahat,cuba tgk,ada ke aku ni jahat...dalam masa aku duk becakap2 ngn dia,dia ni asik

je nak cabut lari,aku pun arahkan PANGLIMA AL-ATTAS yg berdua tu kepong dia,takut

dia handal sgt aku suh lagi Khadam cahaya bertujuh kepung dia,dia bising2 ngn

aku,tanya cahaya apa yg kepung dia ni,silau mcm matahari....hehhe,selagi ko xnak

bagi tau nama ko tak leh balik aku tegaskan kat dia..

aku tanya dia,kenapa ko takut sgt bagi nama,akhirnya dia terpaksa mengaku,yg setiap

mlm dia tinjau aku merawat org sakit...dia ckp ramai org2 ghaib bantu aku,dia takut

aku panggil dia suh bantu tangkap jin-jin kafir la tu..dia ckp lagi,anak dia ada

dekat 20 org,dia taknak masuk campur hal aku,takut anak bini dia kena

ganggu..ohhhhh,baru aku paham.aku pun ckp,Tok Parut jgn risau,aku takkan panggil Tok

utk susah2kan tok,kita cuma berkawan2 cukupla,bagi la tau nama...dia tetap jugak tak

nak bagi tau nama..haiiii payah ni....untuk tunjukan pada dia yg aku ni tak jahat

ngn org2 alam ghaib ni,akupun panggil Tok Panglima Puteh dtg,dtg la Tok Puteh

berjubah dan beserban sambil tersenyum je,aku pun kenalkan pada dia...tok parut ni

tetap tak pedulik..tetap jugak xnak bg tau nama...tok puteh pun berbual-bual ngn Tok

Itam,aku panggil pulak Tok Panglima Belang Berantai...dtg la Tok Belang ni dgn

diapit Harimau seBesar gajah kat sebelah dia,Harimau hitam kat belakang dia...dlm

hati aku mcm2 kuasa Allah,besar sungguh kurniaan dan ciptaan dia...tak terjangkau

akal kita....Selalunya kalau diorang ni dah berkumpul,sapa2 pun goyang,,,dada aku

pun dah turun naik disebabkan aura-aura panglima-panglima wali bumi ni

berkumpul..tapi yg aku hairan,si tok parut ni tetap ngn poyo dia..tok belang

berantai ulur tgn nak besalam dia just angkat tangan main buah je...apa punya poyo

la ni...aku makin dapat rasa yg tok parut ni terhandal org nya,ni mesti bukan calang-

calang bunian...terpikir aku nak panggil Tengku INDERA PUTRA la,si Indera Putra ni

anak raja bunian,kalau dia dtg umah aku,mesti kat luar umah dgr bunyi kaki

kuda...dia kalu dtg diapit dekat 10 panglima2 dia,yang paling best si tok parut ni

cakap kat aku...tak payah la ko panggil si lembik tu..aku pun terlopong..panglima-

panglima yg lain pun senyum menggangguk...aik,punya dasyat si Indera Putra ni bgaduh

ngn aku dulu,dia blh ckp lembik..ish ishh,aku ckp aku nak panggil bapak Indera

ni,dia ckp dia tak heran..sah parah tok parut ni...memangla dia tak pedulik kat

org...aku menung jap..ok aku panggil Tok Ijau pulak..Tok Ijau ni duk kat

Makkah..sampai je Tok Ijau aku pun tanya tok ijau,penat tak tok ulang alik amik jin2

yg saya islamkan tu..dia ckp terpaksa la dia slalu tukar baju,kotor baju-baju dia

tersentuh jin-jin yg baru islam tu..selalunya kalau dah islamkan jin,jgn lepaskan

mcm tu je,kita kenala antar jin2 tu kat tempat jin-jin islam sekolah...tok ijau ni

dapat gelaran tok ijau sebab dia ada mutiara hijau kat leher dia..aku tanya mana dia

dapat,dia kata dia pun xtau,mungkin dari mak ayah dia,sbb dia xpenah jumpa mak ayah

dia...aku pun tanyala lagi makin bersinar mutiara tu..dia cakap diapun tak perasan...


berbalik kepada si tok parut tadi..aku ingat kalau dah banyak panglima yg dtg dia

nak la bagi tau nama sebab segan kat panglima-panglima ni..nak tau apa dia

ckp...elok lah tu,yg ko tok puteh,pakai baju puteh..tok itam pakai baju itam,tok

belang muka bebelang,si tok ijau pakai baju ijau..kau panggil je la aku tok

parut...aku pun gelak,panglima yg lain rilex je tak marah walaupun si parut ni ckp

mcm tu...tok parut pun cakp kat aku,boleh tak bagi dia masa pikir,bagi dia balik

umah dulu,mlm ni dtg balik bagi tau nama dia..aku pun diam..dia ckp kalau tak pecaya

dia tinggalkan tengkolok dia kat sini...aku ckp kat tok parut,kalau mcm ni,aku nak

panggil pompuan pulak la,aku nak panggil bonda fatimah dtg,bonda tu cantik,duk kat

kayangan...dia la bagi aku burung kayangan 1,nama burung tu si puteh,aku panggil

puteh sebab tak tau nak bagi nama apa dah..burung tu warna dia berubah-

berubah..kejap putih..tiba2 kan ada kilat2 mcm metalik..kang ada kilat

biru..cantik,tapi burung tu aku dah hadiahkan pada tok itam,senang tok itam nak

pergi mana-mana tempat yg jauh tuntut ilmu...

aku ckp kat tok parut,aku panggil bonda fatimah,then aku panggil bini dia,bagi bini

dia jeles,dia ckp kat aku,ko belum tgk lagi bini aku...cehhh..ini mesti bini dia cun

giler ni....

aku pun dah lewat nak pergi kerja,so aku pun ckp ngn tok parut,mlm ni kita jumpa

lagi untuk bagi nama ya..tok parut pun berjanji..so lepas je tok parut

besurai..semua panglima yg lain pun besuraii..lega dada aku,tadi rasa mcm kena

himpit dek aura-aura diorang ni.....besambung...esok aku bagi tau sapa nama tok

parut ni..aku tgk tajuk kat atas tu pertemuan 4 panglima,betul ke 4 tu,nampak mcm

dah telebih je

9 comments:

Slayer7815 said...

sambungan en habib heheeh menarik

Al Yahya said...

salam pak habib..bila mau sambung ni..udah lama menunggu ni...hehe

Tok Said said...

belum ada masa nak sambung..

Anonymous said...

sambung laa cepat. best citer nie.

Tok Said said...

korang nak tau kisah tok panglima yg mana 1..

awangbagan said...

salam..citer lg la tok encem..semua panglima tuu ok..

Anonymous said...

best2...laen kli cte la psal yg laen pulak....cte la psl panglima kumbang ke,panglima gagak hitam ke,siluman srigala putih ke....pape je la...

Comel Omel said...

Slm tok blh x ceritakan mcm mne nk buang benda dlm bdn nenek kita...asal usul kite keturunan panglima gajah darah keturunan raja bentan...

awan said...

assalamualikum tok, nk tnya la tok tau kisah 4 pembesar yg mula2 jejak kaki kt tanah melayu, sy x brapa fham kisah dia

Related Posts with Thumbnails