Wednesday, May 23, 2012

Bermimpi Rasulullah

Assalamuailaikum..
Kebelakangan ni aku rasa badan tak sihat..mungkin kesan dari makanan, or mungkin juga kesan di belasah puaka Pokok Ara...
salah aku jugak la , pandang rendah pada puaka - puaka tu, kan dah kene libas..bisa bangat ni pak..
nanti aku ceritakan kisah di belasah puaka ni..walaupun aku di belasah, tapi aku tak balas balik, sebab salah aku , pegi main2 kacau tempat diorang..so biarkan la...kang kalu aku fight back, diaorang dakwa aku kat padang mashar, sia2 je aku kene jawab dengan ALLAH swt...
Aku berminat nak kongsikan masalah bermimpi rasullahllah..
sebenarnya ramai yang dtg jumpa aku , n mendakwa bermimpi jumpa rasullahllah....dan apabila sesorang tu mimpikan rasullahllah, mereka akan percaya 100% bahwa yg mereke mimpikan tu adalah rasullallah..
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w pernah bersabda: “ Barangsiapa yang pernah melihat aku dalam mimpinya, bererti dia akan dapat melihatku di dalam keadaan sedar. Sesungguhnya tidak boleh syaitan menjelma dengan rupaku “. { Jami’e As-Soghir Imam Suyuthi : 8690 , Sahih Al-Bukhari : 12 / 6993 , Sahih Muslim : 4 / 2266 . Sunan Abu Dawud : 4 / 5023 }. – HADIS SAHIH .
berdasarkan hadis di atas, kebanyakan para ulamak akan mengatakan barang siapa yang bermimpi rasullallah, maka itu adalah benar2 rasullallah, kerana menurut hadis di atas, syaitan or sesiapa sahaja tidak boleh menyerupai sebagai nabi...
maka disini lah kita mula dipermainkan dengan Syaitan...
ada sheikh2 yang mengajar murid2nya...barang siapa bermimpi berjumpa dengan seseorang, kemudian terdetik didalam hatinya yang di dalam mimpinya itu ada rasullahlah , maka benarla itu rasullallah..ini adalah pandangan yang salah..
mimpi yang hanya menggunakan detik hati hanya boleh dipakai sekiranya orang yang bermimpi itu sudah kenal dengan rupa paras Nabi saw baru la boleh di ambil kira bahawa mimpi itu benar-benar mimpi berjumpa nabi...persoalanya, sapa yang kenal rupa paras Nabi ?
lebih malaang lagi , apabila orang yang bermimpi tu, menjaja mimpi itu,kononya rasullalah pesan begitu, begini..sedangkan mimpinya itu belum pasti lagi itu adalah Nabi saw..
Sesungguhnya berdusta ke atasku (menggunakan namaku) bukanlah seperti berdusta ke atas orang lain (menggunakan nama orang lain). Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka”
.
maka berhati-hati la sesiapa yang mengaku bermimpi Nabi hanya mengikut detik hati..
Yang keduanya mendakwa bermimpi Rasullalah...or berjumpa secara yakazah akan rasulllallah ( melihat ketika jaga)
Banyak pengamal perubatan mendakwa bermimpi rasullalah, or yakazah dgn rasullallah..
apabila ditanya bagaimana tahu yang ko mimpi tu rasulllallah..diorang mengatakan bahawa lelaki dalam mimpinya itu perkenalakan diri seperti anna rasullallah, sy rasulllallah..maka terus saja meyakini bahawa itu ada lah rasulllallah saw...apabila mereka bertanya pada semua ustaz2, maka ustaz2 pun mengiyakan mimpi mereka atas dasar syaitan tidak boleh menyerupai nabi saw..
maka apabila semua ustaz2 telah mensahihkan mimpi mereka, mereka mula membawa cerita nabi pesan begitu, nabi pesan begini..dan mula merasakan diri tinggi berbanding org lain atas dasar orag lain tidak mampu bermimpi rasulallah..
ada yang lebih teruk, mendakwa mimpi rasullallah, tapi syariat hancur, solat pakai niat, adakalanya tidak perlu solat, kerana diorang solat di makkah bersama rasullallah..tubuh je ada di rumah, roh berada di makkah solat berjemmaah bersama rasullallah..aiyo dunia mahu hancur..nasib Allah lindungi aku dari dapat ilmu yang mcm ni..
aku pun musykil berkenaan perkara ni, mcm ni perangai diorang mcm ni , tapi mengaku bermimpi dan yakazah bersama rasullallah..
aku pun utarakan soalan pada guru aku yang super saiya yang now ada di taiping..
"bang (my sifu la,panggil abg jo,sebab sempoi sangat sifu aku ni,tapi ahlul bait la), mcm mana diorang ni leh mimpi raasullallah tapi tak jaga syariat bang?"
my sifu punya answer " dik, rasullallah tu apa maksud dia? rasulllallah tu maksudnya pesuruh Allah, yang Nabi saw ckp tak leh menyamar ialah jadi Nabi MUHAMMAD saw, nak menyamar jadi PESURUH ALLAH semua orang pun boleh menyamar '
toiiii...mcm kene ketuk kepala aku jawapan dari sifu aku yang sempoi ni...patut la syariat diorang hancur..yang diorang mimpi tu bukan Nabi MUHAMMAD saw, yang diorang mimpi tu Rasull Allah (pesuruh Allah) ...terer betul syaitan punya mainan...
selalunya mimpi yang benar berjumpa Nabi MUhhammad Saw dalam mimpi adalah menggunakan perkataan Nabi Muhammad saw di daalam mimpi tu.. dan selalunya yang bermimpi Nabi Muhammad, akan ada suara yang entah dari mana berbisik perkenalkan diri Itu Nabi Muhammad saw or Nabi Muhammad saw datang, Nabi Muhammad ingin bercakap sesuatu..
sangat jarang nabi akan perkenakan diri Baginda pada orang yang bermimpi..rasa2 aku, suara yang berbisik itu pastilah suara malaikat..
tetapi bagi mereka yang bermimpi, dan dalam mimpi tu dia perkenalkan diri ana Rasullallah..itu kita tidak boleh mensahihkan bahwa yang kita mimpikan itu Nabi MUHAMMAD saw..
langkah yang paling bijak adalah, lebih baik merahsiakan mimpi2 kita bersama Nabi Muhammmad saw, supaya kita tidak tersalah berkata-kata
Nanti den ceritokan kisah orang didatangai malaikat Jibrail..nak pecah perut dennnn wallahhualam

6 comments:

Anonymous said...

waa..jumpa malaikat jibrail....nk dengar2..

Anonymous said...

Salam

Saya nak tanya , adakah guru tuan itu namanya Tuan Guru Haji Ahmad Junaidin (Ustaz Mat Janguut)?

Tok Said said...

bukan..

Anonymous said...

salam tok guru..bila nak mula kelas?

SINSYR said...

assalamualaikum...
erm, nk tanye......
saye xnak ckap saye mimpikan rasulullah...entah betol entah tidak..xde pon pkataan 'rasulullah' disebut dlam tu.tapi pkataan 'Muhammad' ade la...... mcam mane tu??

Anonymous said...

Saya pernah belajar ilmu hikmah dn kaedahnya lebih kurang serupa dgn apa yg tok said ceritakan diblog. Mimpi rasulullah belum lg, tapi mimpi berjumpa 5 nabi lain pernah, malam selepas pembacaan majlis aurad. Saya x berapa ingt mimpi tu, tapi dibawa oleh nabi khidir as dn diperkenalkan dgn beberapa org nabi...duad as, sulaiman as, musa as dan...x ingat yg lain.

Saya pernah bertanya pd guru...dia kata itu mimpi yg benar...dan siap sebutkan nama2 nabi yg saya jumpa tu. Wallahualam...

Related Posts with Thumbnails