Monday, April 11, 2011

Berdepan Jin Ifrit

Agak seram bila kali pertama berdepan dgn bangsa Jin yang disebut-sebut dalam al-quran dan hadis ni..inilah bangsa Ifrit yang sejarah hidupnya beribu-ribu tahun..malah termasuk dalam sejarah Nabi sulaiman..

Tapi yang aku jumpa kali ni bukanla Ifrit zaman Nabi Sulaiman..mungkin anak cucunya aje..tapi kehebatan Ifrit ni menggetarkan diri aku..

Bermulanya terjadi apabila seorang maulana datang bertandang ketempat aku bagi tujuan berubat ( maulana adalah gelaran bagi orang yang hafiz al-quran dan mempelajari hadis serta pelajari imam 4 mahzab )..

ku perhatikan aje muka maulana ni..memang Nurr terpancar dari wajahnya...tenang dan bercahaya..mano tidaknya beribu hadis yang dia lancar dan seluruh isi Al-Quran didalam hatinya..semoga kita mendidik anak2 menjadi seperti beliau..InsyAllah..

zaman sekarang ibu bapa lebih pentingkan dunia dari akhirat..terlupa didikan agama kepada anak2..hanya memikirkan masa depan anak nak jadi apa, nak keje apa, berapa gaji dapat, bla bla bla dan blaaaa..agama mula hilang dalam kehidupan..

Agama hanya diamalkan dalam solat,nikah kawin dan sebagainya..sedangkan Nabi Muhamad membawa ISLAM menyeluruhi semua aspek kehidupan..

Berbalik kepada maulana tadi..

beliau mengadu pada ku yang lehernya sakit,tidak boleh toleh kiri dan kanan, dan juga tidak boleh bersujud kerana tulang belakangnya terasa ditarik2...

setiap kali belajar hadis,matanya tidak dapat bertahan ,tertidur,terasa mengantuk yang teramat sangat...fikiran kacau, pelajaran terganggu...

Maka dalam hati aku pun berbisik..ini pastilah syaitan yang menganggu..kerana menurut pengalaman aku,banyak sangat syaitan yang duduk dalam badan budak2 yang belajar tahfiz..yang mengganggu pelajar-pelajar untuk menghabiskan pelajaran , dan ini jugalah punca kenapa pelajar2 tahfiz berhenti ditengah jalan..

Maka aku pun meletakkan tangan ku pada kepalanya..ingat melihat apa yang berada didalam badan..

zuppppp...dada ku ditekan,terhimpit..satu tekanan yang kuat melanda jiwa aku ketika tu

bisik hati aku..ini Ifrit...

8 comments:

Anonymous said...

lor,,, sambung ler lagi.. hehehe

-Lorsa-

Nur said...

Salam Tok...

Sya pun pernah terdengar yg Jin Ifrit ni kuat berbanding jin2 yg lain... tak sabar pula nak tau sambungan cerita yg seterusnya...

Anonymous said...

dia mai dah ifrit...

Anonymous said...

loorr.. skerat jalan jer.. org tgh syok baca,potog line laa

Anonymous said...

Salam Tok,

Mintak Tok Sambung cerita ini,
dan seterusnya menyambung cerita-cerita tok yang sebelum ini tak bersambung,,,

terima kasih

bersambung,,,

P.R.Ruhaniah said...

Sekarang ni den masuk Ofiss pun dah tak sempat,hatii mmgg nak kongsii pengalaman..nanti den usahakan..ifrit ni mmgg Jin ganas..tidk boleh ditundukkan olehh mana 2 bomoh,maksudnya kalu nak pakai dia bg tujuan sihir mmgg dia tak layan..mission dia lagi besar

Anonymous said...

Assalamualaikum semua..
best cite tok kali ni.. hope dpt continue.. dulu2 penah baca cerita sal jin ifrit yg terbakar kena baca ayat kursi.. cecite tuk camana nak tundukkan jin ifrit ni?..

Anonymous said...

Salam ziarah tok:)

Related Posts with Thumbnails